Forside » Timepris for grafisk designer
arting green logo process

Timeprisen for en freelance grafisk designer kan variere afhængig af 4 faktorer: Erfaring, efterspørgsel, placering samt projektets størrelse og kompleksitet.

Nogle grafisk designere tilbyder faste satser afhængig af projektet, mens andre arbejder på timebasis. Timeprisen ligger i gennemsnittet mellem 750 – 1000 kr. Det er vigtigt at afklare prisen med designeren, inden man indgår en aftale, så man ikke bliver overrasket over prisen senere.

 

1. Hvormeget erfaring har grafikeren?

En erfaren grafisk designer eller webdesigner kan forvente at tjene mere end en designer, der lige er begyndt. Erfaring betyder ofte, at designeren har en dybere forståelse af designprocessen og kan levere højere kvalitetsarbejde på kortere tid.

 

2. Er der stor konkurrence?

Efterspørgslen efter grafiske designere kan også have en stor indflydelse på timeprisen. Hvis der er mange designere i et bestemt område, kan priserne være lavere, da der er mere konkurrence. Men hvis der er få designere i et område, kan priserne være højere, da efterspørgslen er højere end tilbudet.

 

3. Hvor i verdenen bor grafikeren?

Placering er også en vigtig faktor, da timepriserne kan svinge markant afhængig af geografisk beliggenhed – om de er i Indien kontra Danmark, eller mellem regioner som Nordjylland og Sjælland. Grafiske designere i København har generelt højere satser sammenlignet med andre mindre byer. Men hvis du er åben for primært at samarbejde online og ikke prioriterer fysiske møder med grafikeren, udvides dine muligheder globalt. Dette giver dig friheden til at vælge en digital freelancer, der muligvis er baseret i en region med lavere leveomkostninger og dermed mere overkommelige pris. 

 

4. Hvor kompliceret er din opgave?

Projektets størrelse og kompleksitet har en stor indflydelse på prisen for en freelance grafisk designer. Et simpelt firmalogo kan koste mindre end et komplekst branding-projekt eller visuel identitet, da der ofte skal gennemtænkes andre elementer som trykt materiale som sammensætter den røde tråd. 

Ligeledes kan en ny hjemmeside også koste mindre hvis der kun er én side, end hvis der også skal tilkobles en webshop med integrerering af betalingsløsninger osv.

Husk dette inden du laver en aftale med en freelance grafisk designer

Det er vigtigt at have en åben dialog med grafikeren om dit projekt, så du kan få en klar forståelse af prisen, inden du indgår en aftale. Ofte går kvaliteten og prisen hånd-i-hånd, så se designerens cases, så du kan se om designeren kan matche den kvalitet og stil du ønsker. 

For at give dig et endnu bedre overblik over prisen for grafisk design, har jeg lavet en prisoversigt på de mest efterspurgte ydelser.  Hvis du har andre spørgsmål eller ønsker et tilbud på en specifik opgave, så er du velkommen til at kontakte mig.

Freelance grafisk designer - Katrine Laustsen

Skrevet af Katrine Laustsen

Jeg er freelance grafisk designer og die-hard digital-fangirl. Jeg føler, at jeg endelig bruger mine 11 års erfaring og utallige timers nørderi i Adobe, til god brug.

Med en baggrund som NLP psykoterapeut og oplevelsesdesigner anvender jeg psykologi og kreativitet i mit arbejde.

Jeg designer gennemførte visuelle identiteter, tryksager, hjemmesider og webshops, som udstråler nordisk enkelthed med en rød tråd gennem alt materiale.

GRAFISK VIDEN

Sådan vælger du den rigtige skrifttype

Sådan vælger du den rigtige skrifttype

En skrifttype kan kommunikere meget mere end bare de ord, den danner. Skrifttyper sætter nemlig en tone, skaber følelse og kan være afgørende for, hvordan dit budskab opfattes af modtageren. I dette indlæg vil jeg dele nogle tips til at du selv kan vælge den rette...

De største grafiske designfejl der kan skade dit brand

De største grafiske designfejl der kan skade dit brand

Som grafisk designer har jeg set, hvordan små fejl kan underminere et brand, mens  store fejl kan få forbrugerne til at fravælge et brand. I dette afsnit vil jeg dele de 4 største designfejl, som oftest overses, men som kan have langvarige virkninger på et brands...