Forside » Sådan bruger du storytelling i dit grafiske design
arting green logo process

Når vi tænker på storytelling, dukker ord som “fortælling”, “plot” og “karakterer” op i vores hoveder; tanken om en god historie, der trækker læseren ind og holder dem fanget. Men hvad nu hvis jeg fortalte dig, at storytelling også er et afgørende element i grafisk design? At kombinderer en historie ind i dit grafiske arbejde kan være en game-changer for at forstærke et budskab, engagere dit publikum og skabe et dybere forhold mellem kunde og brandet.

Lad os se på hvordan du kan bruge storytelling til at løfte dit grafiske design, ved at forstå kerneelementerne i en god historie. 

Storytelling i grafisk design: Hvad er det, og hvorfor er det vigtigt?

Storytelling handler om at formidle et budskab på en måde, der appellerer til følelser og vækker genklang hos modtageren. Det er altså ikke altid nok at have et æstetisk tiltalende design; det skal også fortælle en historie.

Historie kan illustrere din virksomheds rejse, værdier eller vision og gør modtageren følelsesmæssigt investeret.

Du tænker måske: “hvorfor er det vigtigt?” Svaret ligger i den menneskelige psyke. Vi er naturligt tiltrukket af historier, fordi de hjælper os med at forstå komplekse oplysninger på en nem og relaterbar måde. Det skaber et personligt forhold til det, vi ser, og når grafisk design transformeres fra blot at være “pænt” til at blive et narrativt redskab, bliver det pludselig en del af dialogen mellem brand og kunden.

I videoen ovenfor bliver du introduceret til 5 områder som skaber en god histoire. 

 

S: Solving a problem / Historien skal løse et problem

Anvend historien til at svare på et problem som dine kunder har. Hvilke indvendinger kan en kunde mod at købe dit produkt eller ydelse?

T: Triump / Triumf

Hvad end der sker i historien skal der være en gevinst – en forandring, som resonerer med kunden. 

O: Outcome / Udfald

Overvej hvad udfaldet af historien skal være – og hvordan det skal det ressonerer hos modtageren. Hvad vil du gerne opnå ved at fortælle historien?

R: Research / Undersøgelse 

Med den rigtige undersøgelse kan du sørge for at narrativet er specifikt til din målgruppe.

Y: You / Dig

Fortæl din egen historie når det giver mening, fordi det skaber en helt anden troværdighed og tillid.

 

Storytelling i grafisk design

Når jeg for eksempel designer en brochure for en kunde, så forsøger jeg ikke bare at præsentere information, men også at blande den med billeder og grafik, som fortæller en sammenhængende historie om, hvem de er. Det øger brochurens værdi og tillid, og kunden husker ikke kun oplysningerne, men også følelserne forbundet med dem. Det er kraften i storytelling.

Men storytelling inden for grafisk design stopper ikke ved tryksager eller en visuel identitet. Det gennemsyrer webdesign, emballage og selv de sociale medier, hvor hvert post skal bidrage til den større fortælling om dit brand eller produkt. Ved at prioritere storytelling sikrer jeg, at hver grafisk løsning ikke bare kommunikerer information, men også engagerer og inspirerer.

At mestre storytelling i grafisk design er ikke altid let, og det tager tid at udvikle den evne. Men resultatet – en dybere forbindelse med dit publikum og et design, der både fortæller og sælger – det er indsatsen værd.

 

bang bang sushi logo ikon

 

Kreative strategier for storytelling i dit design

At tage de første skridt mod at inkludere storytelling i dit grafiske design kan måske virke uoverskueligt, men der er forskellige strategier, du kan bruge. Det vigtigste er at tænke på historien som kernen lige fra begyndelsen af designprocessen.

 

1. Benyt karakterdesign

En strategi er at bruge karakterdesign. Hvis du skaber branding for din egen eller en andens virksomhed, kan du overveje at udvikle en maskot eller en figur, der repræsenterer brandets personlighed. Disse karakterer kan så anvendes på tværs af forskellige medier for at skabe konsistens og genkendelighed.

Tænk på, hvordan en karakter som Tony Tiger for Frosted Flakes ikke kun bygger brandgenkendelse, men også tilfører personlighed og fortælling.

På sammen måde har jeg ved udarbejdelsen af den japanske sushi restaurant, bang bang sushi, designet en Daruma-dukke, som er et japansk lykkeamulet og symbol på grundlæggeren af Zen-buddhismen. Logoet afspejler på den måde en mere traditionel og autentisk oplevelse af japansk sushi.

 

2.Visuel tematik

En anden nøglestrategi er at udvikle en visuel tematik. Det kan være et særligt farveskema, en stil af illustrationer eller tilbagevendende mønstre, der hjælper med at fortælle historien. Ved at genskabe disse elementer igennem hele designet begynder en sammenhængende historie at folde sig ud. Jeg bruger ofte tematik for at forstærke en virksomheds budskab og skabe en følelsesmæssig forbindelse med deres publikum.

 

3. Typografi

Du kan drage fordel af typografi til at fortælle din historie. Udvalget af skrifttyper og den måde, de bliver anvendt på, kan sige meget om en virksomheds stemme og tone. Er de formelle og professionelle, eller legende og afslappede? Typografien kan hjælpe med at fortælle den historie uden at sige et ord.

 

4. Billeder

Billeder er essentielle i storytelling, da de visuelt formidler følelser og styrker narrativet. De rigtige billeder kan øge engagementet og forstærke din historie, hvor de vælges for at resonere med både brandets identitet og den ønskede stemning. I dit design bør billedvalget understøtte og fremhæve historiens budskab. Dette kan inkludere alt fra autentiske fotografier, illustrationer til abstrakte grafikker, der fortæller om vigtige værdier eller temaer i din fortælling.

 

Hver af disse strategier tilbyder en unik vej til at indarbejde storytelling i dit design. 

arting green logo process

Din historie fortalt gennem design

At kunne fortælle en historie gennem grafisk design er en kunstform. Hver eneste kurve, farve og skrifttype er en brik i det puslespil, der til sidst bliver til din historie. En historie, som kan fange, begejstre og forbinde sig med din målgruppe på et dybere plan.

Teori er én ting, men praksis en anden. Det kommer ned til eksekvering, til at forme den historie på en måde, som gør den troværdig – og her står jeg altid klar til at hjælpe dig med at omdanne din vision til en god fortælling. Med over et årtis erfaring som grafisk designer og en baggrund som psykoterapeut og oplevelsesdesigner, kan jeg give dig det kreative boost, der er nødvendigt for at få din historie ud over rampen – med følelse, passion og professionelt håndværk.

Med kreative og strategiske kompetencer, og en dybforståelse for kraften i en god historie, er jeg her for at transformere dine idéer til grafiske løsninger, der taler direkte til hjertet. Hos Creative Viking begynder hvert design med en historie – lad os sammen fortælle din.

Ofte stillede spørgsmål

Hvad er storytelling i grafisk design?

Storytelling i grafisk design refererer til teknikken med at indarbejde narrativt indhold i det visuelle arbejde for at forbedre budskabet og skabe en følelsesmæssig forbindelse med publikummet.

Hvorfor er storytelling vigtig i grafisk design?

torytelling er vigtig, fordi det gør design mere engagerende og mindeværdigt, hjælper med at kommunikere komplekse informationer på en let forståelig måde, og forstærker brandets identitet og budskab.

Hvordan kan jeg bruge karakterer i mit grafiske design?

Du kan bruge karakterdesign til at repræsentere dit brands personlighed, hvilket kan skabe genkendelighed og glæde. Karakterer kan indgå i alt fra logoer til marketingsmateriale for at fortælle din brands historie.

Hvordan kan typografi fremme storytelling?

Typografi kan udtrykke stemning og tone, og forskellige skrifttyper og tekstarrangementer kan fortælle forskellige dele af en historie. Typografien kan afspejle brandets karakter og gøre indholdet mere stemningsfuldt.

Kan Creative Viking hjælpe mig med at integrere storytelling i mit designprojekt?

Ja, det kan jeg bestemt. Med en baggrund som psykoterapeut kan jeg hjælpe med at udvikle grafisk design, der fortæller din unikke historie, engagerer dit publikum og fremhæver dit brands essens.

Freelance grafisk designer - Katrine Laustsen

Skrevet af Katrine Laustsen

Jeg er freelance grafisk designer og die-hard digital-fangirl. Jeg føler, at jeg endelig bruger mine 11 års erfaring og utallige timers nørderi i Adobe, til god brug.

Med en baggrund som NLP psykoterapeut og oplevelsesdesigner anvender jeg psykologi og kreativitet i mit arbejde.

Jeg designer gennemførte visuelle identiteter, tryksager, hjemmesider og webshops, som udstråler nordisk enkelthed med en rød tråd gennem alt materiale.

GRAFISK VIDEN

Sådan vælger du den rigtige skrifttype

Sådan vælger du den rigtige skrifttype

En skrifttype kan kommunikere meget mere end bare de ord, den danner. Skrifttyper sætter nemlig en tone, skaber følelse og kan være afgørende for, hvordan dit budskab opfattes af modtageren. I dette indlæg vil jeg dele nogle tips til at du selv kan vælge den rette...

De største grafiske designfejl der kan skade dit brand

De største grafiske designfejl der kan skade dit brand

Som grafisk designer har jeg set, hvordan små fejl kan underminere et brand, mens  store fejl kan få forbrugerne til at fravælge et brand. I dette afsnit vil jeg dele de 4 største designfejl, som oftest overses, men som kan have langvarige virkninger på et brands...